Ik merk dat er bij ondernemers steeds meer vraag is naar contentmarketing: het op regelmatige basis informatie aanbieden aan (potentiële) klanten met als doel hen te sturen naar een aankoop. “Als mijn concurrent dat doet, dan wil ik dat ook”, is een veelgehoorde uitspraak. Ondernemers zijn bang om business te verliezen wanneer ze te lang wachten met een goede contenstrategie. Ze willen investeren in contentmarketing. Maar ze willen er ook iets voor terug. Het liefst: veel omzet!

ROI

Door contentmarketing bouwt een bedrijf aan goede naamsbekendheid, meer zichtbaarheid, hogere betrouwbaarheid en een betere vindbaarheid. De vraag van veel ondernemers is echter: wat levert mij dat op? Ze verwachten dat contentmarketing zich op korte termijn terug verdient. Maar dat is niet altijd het geval. Contentmarketing is een investering die loont op de lange termijn. Het gaat om meten = weten. Evalueren en bijsturen. Hoe beter dit wordt gedaan, hoe hoger het Return On Investment (ROI).

Meten = weten

Wat kunt u zoal meten?

  • Het aantal websitebezoekers
  • Het aantal offerteaanvragen
  • Het aantal orders
  • Het aantal nieuwe klanten
  • De interactie op uw social media berichten
  • Het aantal reviews van klanten
  • De klanttevredenheid

Het gaat hierbij niet alleen om het genereren van grote aantallen, maar vooral om ‘engagement’. Lees hier een aantal tips die ik altijd gebruik als ik aan het werk ben als Contentmarketeer. Hoe speelt u in op de behoeftes van uw klant? Hoe kunt u hem sturen naar uw product of dienst zonder dat het opdringerig over komt? Ik merk dat reviews en beoordelingssites voor ondernemers steeds belangrijker worden bij het aankoopproces. U kijkt toch zelf ook eerst op Zoover voordat u een hotel boekt?

Ken uw klant

Mijn boodschap is: leer uw klant echt goed kennen. Zorg dat u op het juiste moment, op de juiste plaats, met de juiste boodschap zichtbaar voor hem bent. Kom erachter waarom uw huidige klanten zo tevreden zijn en neem dit mee in uw contentstrategie. De tips die ik u hierbij wil geven zijn:

  • Beloon uw bestaande klanten
  • Blijf in contact met bestaande klanten
  • Besteed extra aandacht aan uw ambassadeurs
  • Blijf marketingactiviteiten meten en evalueren
  • Verzamel relevante informatie uit gesprekken met uw (potentiële) klant
  • Blijf intern communiceren en creëer draagvlak voor uw marketingactiviteiten

Aan de slag!

Hoe is het gesteld met de naamsbekendheid, zichtbaarheid, betrouwbaarheid en vindbaarheid van uw bedrijf? Denkt u dat dit beter kan na het lezen van dit blog? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Dan kunnen we samen brainstormen over waar uw kansen liggen op het gebied van contentmarketing!

Een voorbeeld van effectieve contentmarketing? Bekijk de portfolio van B2Cpromotie!