Toen ik net in Twente kwam wonen, had ik nog wel eens moeite om de mensen hier te verstaan. Ze gebruikten woorden die ik niet kende en door het accent moest ik regelmatig vragen om de boodschap te herhalen. Noabers, onmeunig, glip, hakkepak. Wat werd hier toch in godsnaam mee bedoeld?
Nu ik de Twentse taal inmiddels eigen heb gemaakt, merk ik steeds meer dat taal ons verbindt. Het brengt mensen dichter bij elkaar, het geeft een gevoel van ‘thuis komen’. Het voelt vertrouwd en blijkbaar doet dat ons goed. Zo werkt dat ook als je Nederlanders tegenkomt op een verre buitenlandse reis.
Dat gevoel van herkenning probeer ik ook over te brengen in de teksten die ik schrijf voor diverse klanten. Bijvoorbeeld door situaties te schetsen waarin de lezer zich herkent. “Fietsen, wandelen, winkelen, musea bezoeken of een terrasje pakken? Er is heel veel te beleven in de directe omgeving van ons hotel”, scheef ik op de nieuwe website van Hotel Grossfeld in Bad Bentheim.
Bij het schrijven van teksten verplaats ik me altijd in de lezer. Hierbij stel ik mezelf de volgende vragen:
– Wat zijn de interesses van de lezer?
– Met welk doel leest hij deze tekst?
– Hoe kan ik de tekst aantrekkelijk maken?
– Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij tot actie over gaat?
Ik schrijf vanuit de AIDA-formule. Attention, interest, desire, action. Met als doel: nieuwe klanten werven. Ik ben er van overtuigd dat als je ‘boodschap’ doelgericht is, het effect er van maximaal is!
Heeft u hulp nodig bij het schrijven van pakkende teksten? Wilt u meer conversies op uw website genereren? Vraag B2Cpromotie om hulp. Neem nu contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.