De afgelopen week verspreidde het nieuws zich snel: Facebook verandert per januari 2018 haar algoritmes. “Het moet weer gezelliger worden, zoals het jaren geleden was”, aldus Mark Zuckerberg, de oprichter. Minder ‘nieuws’ op je tijdlijn, meer ‘persoonlijke interactie’ is het doel. Maar wat betekent dat voor jouw bedrijfspagina? Ben je straks nog wel zichtbaar met jouw content? Of alleen als je ervoor betaalt? Mijn advies: maak je geen zorgen. Zo lang jij interactieve en sensationele content creëert blijf jij zichtbaar op de tijdlijn van jouw (potentiële) fans.
Wat verandert er precies?
Facebook gebruikt signalen zoals hoeveel mensen reageren op berichten of hoe vaak posts worden gedeeld om te bepalen hoe hoog ze in de newsfeed komen te staan. Kort gezegd is het doel van deze update niet langer relevante content tonen, maar zinvolle sociale interacties triggeren. Met deze update geven ze ook prioriteit aan berichten die mogelijk conversaties en betekenisvolle interacties tussen mensen triggeren. Hiervoor gaat Facebook voorspellen welke berichten je mogelijk aansporen om contact te leggen met vrienden. Deze berichten worden hoger weergegeven in de feed. Dit zijn bijvoorbeeld posts die een discussie in de comments aanwakkeren of berichten die je misschien wilt delen en waar je op wilt reageert – of dat nu een bericht is van een vriend die advies zoekt, een vriend die om aanbevelingen voor een reis vraagt of een nieuwsartikel of video die veel discussie oproept.
Lok gesprekken tussen vrienden uit
Zolang je ervoor zorgt dat mensen onderling interacteren met je posts komen je berichten nog steeds in de newsfeeds van veel van je volgers voorbij. Hier volgen enkele tips om gesprekken tussen vrienden uit te lokken:
- Gebruik Facebook Live Video
- Stel je volgers voor keuzes
- Tag mensen in je bericht
- Publiceer sensationele content
- Wees authentiek
Hulp nodig bij het creëren van goede Facebook content? Vraag B2Cpromotie!