I did it!
Precies 5 jaar geleden, op 1 oktober 2014, startte ik mijn bedrijf B2Cpromotie. Spannend, vol verwachting en met heel veel energie begon ik het avontuur. Als zelfstandig ondernemer mijn eigen opdrachten binnenhalen, hoe zou dat gaan? In mijn businessplan beschreef ik mijn ideale klant, dus ik wist wat ik wilde. Met meer dan 10 jaar marketingervaring op zak was ik er helemaal klaar voor om het zelf te doen. Nog geen week nadat ik ‘geboortekaartjes’ verstuurd had naar familie, vrienden en oud-collega’s werd ik al gebeld voor een eerste opdracht. Hoe leuk was dat? Ik raakte in contact met nieuwe mensen, nieuwe bedrijven en leerde door vallen en opstaan. Offertes die ik veel te laag inzette, een salesgesprek waarin ik net de verkeerde dingen zei, een product promoten waar ik geen affiniteit mee had; door gewoon te doen en te durven heb ik zoveel geleerd. Niet alleen over zakendoen, maar ook over mezelf. Wat vind ik leuk, van welke klanten krijg ik energie, waar liggen mijn kwaliteiten?
Helemaal content…
Door de jaren heen wist ik zeker: contentmarketing is me op het lijf geschreven. Voor degenen die deze term niet kennen, noem ik mezelf ook wel marketing tekstschrijver. Niks is leuker dan samen met eigenaren en medewerkers van bedrijven brainstormen over onderwerpen waarmee zij hun bedrijf kunnen positioneren op de markt. En dit vervolgens te vertalen naar teksten en/of marketingacties die daarbij passen. Ik word blij van mijn werk, en van alle leuke klanten waarmee ik een klik heb waardoor 1+1 vaak 3 wordt. Niet alleen de inhoud van mijn werk is fantastisch, ook de vrijheid die het zelfstandig ondernemerschap met zich meebrengt. Nooit meer met collega’s overleggen over vrije dagen, ’s middags vrij als de kinderen uit school komen, een netwerkborrel bezoeken alleen als ik daar zin in heb en niet omdat het moet… Kortom: de afgelopen 5 jaren als zelfstandig ondernemer waren super leuk en leerzaam. Ik heb ervan genoten. Op naar de volgende 5 jaar!!
Groetjes,
Susanne